Helsingin Ilmailukerho ry
Nykyaikaista mutta perinteikästä purjelentämistä
EtusivuPurjelentokalustoToimintaKoulutusMaksutLinkkejäYhteystiedotKertomuksiaFACEBOOK
Yhdistyksen historiaa
Ensimmäisellä matkalennolla
Timo Somerolla
VVV eli Varttia Vaille Viisituntinen
Lentämistä opetellessa
VVV eli Varttia Vaille Viisituntinen

Taas kerran 5-tuntisen kimppuun, nyt tosissaan. Kello 9:ltä aamulla ei ollut ruuhkaa koneiden jaossa, mitä nyt Rusasen Karin herätin IS:n varaukseen. Myöhemmin matkalentäjiä ilmaantui lisää, mikä lupasi hyvää keliä. Uskon että matkalentäjät tuovat kelin tullessaan. Yhdeltätoista alkoi viimeistään tämä perinteinen "pitäiskö jo, pysyiskö jo?" hinaajan säestäessä "menkää nyt ihmeessä". Edellisviikon räpsähdykset mielessäni päätin kuitenkin vielä odottaa.

Startti klo 12.22. Ensimmäiset pari tuntia oli helppoa pilven pohjissa lilluttelua. Kiersin aikani kuluksi kolmion: Lohjan vesitorni-Hiidensillat-Nummela. Ollessani A-alueen eteläreunalla alkoivat vaikeudet. Etsin ison pilvennäköisen alta nostoa, mutta mitään kummempaa ei löytynyt. Lopulta se mössö hajosi ja kaikkialla ilma vaan laski. Puskin kohti kylää ja vasta sen päällä alkoi edes kantamaan. Korkeudet meni kivasti. Työnsin edelleen kohti 04:n jatketta. Korkeutta oli enää 400m kunnes löysin jonkun pienen kuplan. Hitonmoista vääntämistä seuraavat kolme varttia. Kun tuuli oli vienyt kentän toiseen päähän, ilmaa oli alla jo "reilut" 600m. Pääsin jopa 800:aan, mutta huokaistessani putosin taas 600:aan. Tuli hiki (kylmä). Lopulta nosto parani ja pääsin taas pinnalle.

Kelin taas parannuttua se teki koko Nummelan päälle kunnon pilvilautan. Onneksi Kosolan matkalento-opas tuli apuun. Olin lukenut sitä viime päivinä. Etsin lähdettä joka olisi tehokkaimmin varannut lämpöä. Etsintöjen tuloksena löytyi eräs lentokenttä, ja kappas... 2-metrinen nosto vei taas kerran ylös. 4:n tunnin kohdalla kaikki näytti vielä hyvältä, keliä oli.

Pyörin pinnoissa tuulen viedessä minua pois päin kentästä. Päätin lähteä liukuun ja ottaa viimeisen nousun joko kentän päältä tai tuulen yläpuolelta. Saderintama oli tulossa vastaan. Kentän päältä ei löytynytkään enää yhtään mitään. Kosolani, miksi minut hylkäsit!? Korkeutta oli vielä tarpeeksi kokeilla 04:n päässä olevan tehtaan katto -jotain pientä, mutta ei 1/4-kaartoa enempää. Haravoin myötätuulessa muitakin paikkoja, mutta ei. Pakko oli luovuttaa ja mennä laskukierrokseen.

Aikaa kaikkeen tähän kului 4h 50min, eli 15 minuuttia vajaaksi HC-ajasta. Oikeasti ei edes harmittanut, yritin kuitenkin kaikkeni. Tosin seuraava yritys tulee olemaan paremmassa säässä: 22:n tuuli, pilvikorkeus yli 1500 jne...

Kusti Alasalmi



EtusivuPurjelentokalustoToimintaKoulutusMaksutLinkkejäYhteystiedotKertomuksiaFACEBOOK